ForEst – forskergruppe for estetiske læringsprosesser.

Forskergruppen på USN har som mål å utvikle teoretisk, praktisk og profesjonsrettet kunnskap om estetiske læreprosesser i og på tvers av fag. ForEst definerer estetiske læringsprosesser på følgende måte:

Samtiden er komplisert, uforutsigbar og uoverskuelig. Estetiske læreprosesser representerer et komplekst læringssyn, hvor kropp, sanser, følelser, aktiveres som en forutsetning for læring. Gjennom de ulike estetiske fagenes uttrykksformer, tekster og virkemidler skapes læreprosesser der dyp, flertydig og flerfaglig læring skjer. De estetiske læreprosessene er sammensatte prosesser som ikke gir entydige svar, men der individets og fellesskapets forståelser utforskes, utfordres og utvikles. De estetiske læreprosessene representerer et utvidet kunnskapssyn med vekt på relasjonelle, emosjonelle, affektive, praktiske, skapende og refleksive momenter på en gang, og representerer en etterlengtet motvekt mot troen på at læring enkelt lar seg beskrive og måle. Det er et slikt læringslandskap som utforskes og utvikles i forskergruppen for estetiske læreprosesser. 

Fra https://www.usn.no/forskning/forskergrupper-og-senter/barnehage-skole-og-hoyere-utdanning/estetiske-lareprosesser/